Charakteropatia wynikiem uszkodzeń mózgu

July 12th, 2016

Charakteropatie są następstwem stwierdzalnych lub nieuchwytnych klinicznie uszkodzeń mózgu. Uszkodzenia te mogą powstać w chwili poczęcia, w życiu płodowym,      w czasie porodu, we wczesnym dzieciństwie, a często także w później szych latach życia. W tym ostatnim wypadku najłatwiej ustalić na podstawie wywiadu etiologię powstałych zaburzeń charakteru, ściślej biorąc całej osobowości. Przyczynami charakteropatii bywają przebyte zapalenia mózgu lub opon i mózgu (zapalenie opon musi się zawsze odbić na tkance mózgowej). Poza nagminnym zapaleniem mózgu typu Economo, którego następstwa psychiatryczne zbadano najlepiej, największe znaczenie. mają przykaźne zapalenia mózgu rozmaitej. etiologii. Oprócz pierwotnych lub wtórnych zapaleń mózgu o typowym obrazie klinicznym istnieje wiele zapaleń o przebiegu nietypowym lub poronnym. Bywają one nawet częstsze od typowych. W wywiadzie trudno je wykryć, ponieważ mogą się nie rzucać w oczy otoczeniu, głównie wskutek braku ostrego okresu choroby zakaźnej. Przebieg choroby mógł się ograniczyć do lekkich zaburzeń świadomości mi poziomie senności, zmniejszonej ruchliwości dziecka, zaniku jego zainteresowań, przemijającego okresu rozkapryszenia, płaczliwości, braku łaknienia itd. Objawy neurologiczne, jeżeli w ogóle dochodzi do badania lekarskiego, mogą się wyrażać nieznaczną sztywnością karku, śladem objawu Kerniga itp. Może nie być zmian w płynie mózgowordzeniowym lub mogą one być ledwie zaznaczone. Poza zmianami zapalnymi mózgu wchodzą w grę różnego rodzaju intoksykacje. Nie docenia się np. roli zażywanych .przez kobiety trucizn, mających wywołać przerwanie ciąży (abortiva). Nie wywierając zamierzonego działania, a więc nie zabijając płodu, mogą jednak działać nań uszkadzająco (Sulestrowska, 1957). Ważnym         i częstym czynnikiem, który uszkadza zarówno komórki rozrodcze, jak i płód, bywa alkohoL [więcej w: Psycholog Wrocław, psychologia pracy, psychoterapeuta, psychoterapia wrocław ]

Tags: , , ,