Choroby przysadki

July 12th, 2016

Choroby przysadki prowadzą do typowych sylwetek charakterologicznych. Karłowatość pochodzenia przysadkowego przebiega przeważnie bez obniżenia inteligencji, jednakże psychikę tych osobników cechuje zawsze pewien stopień infantylizmu, przy całym ich dążeniu do dorównania ludziom prawidłowego wzrostu. Właściwości charakteru nie musiałyby zresztą koniecznie być związane pierwotnie z podłożem organicznym, równie dobrze mogłoby tu chodzić o następstwa wychowawcze ich wyjątkowego położenia środowiskowego. Uczuciowość wyższa bywa zazwyczaj na dobrym poziomie. Także bywają należycie inteligentni, odznaczają się natomiast charakterem apatycznym, mało ruchliwym, obojętnym, bywają też skryci, nieufni, czasem bardzo drażliwi. Charłactwo przysadkowe Glińskiego przebiega z otępieniem intelektualnym           i uczuciowym,  zanikiem życia popędowego, przeważnie również z mniej lub bardziej zaznaczonym obniżeniem uczuciowości wyższej. Choroba Cushinga prowadzi do nastroju przygnębienia z drażliwością albo do apatii, która czasem przybiera rozmiary abulii osłupieniowej. U niektórych chorych Widuje się zmienność nastroju lub euforię, tak że nawet młode kobiety nie przejmują się zeszpeceniem ich ciała. Wśród wahań napędu psychoruchowego Widuje się częściej wzmożoną ruchliwość. Zaburzenia życia popędowego ( zanik popędu płciowego) mogą ulec poprawie        po usunięciu przyczyny nad- miernego wydzielania hormonu kory nadnerczy, natomiast cechy charakteropatyczne ustępują znacznie wolniej,           a nawet można powiedzieć, że chory nigdy nie odzyskuje dawnej sprawności psychicznej. Choroba Addisona przebiega z objawami obniżenia energii życiowej przy nastroju przygnębienia, dysforii i przeczulonej drażliwości. Podnieść tu jednak trzeba, że stan osłabienia fizycznego               i świadomość ciężkiej choroby stanowią czynnik reaktywny, który tłumaczy całkowicie przygnębienie chorego. Mimo to uczuciowość wyższa zdaje się być niewspółmiernie obniżona. [przypisy: leczenie depresji, nerwica, psychiatra warszawa ]