Ciężar choroby i zmieniające się zadanie medycyny czesc 4

May 22nd, 2018

Zmieniające się warunki środowiskowe i społeczne mogą zwiększyć częstość występowania niegdyś niejasnych dolegliwości (zawał mięśnia sercowego, rak płuc, kuru i choroba wściekłych krów ). Nowe technologie diagnostyczne i potencjał terapeutyczny mogą demaskować wcześniej nierozpoznane stany (nadciśnienie). Nowe kryteria diagnostyczne mogą rozszerzyć granice choroby (hipercholesterolemia, depresja). Zmieniające się obyczaje społeczne mogą na nowo zdefiniować, co jest chorobą lub jej nie dotyczy (homoseksualizm, alkoholizm, masturbacja). Nowe choroby mogą pojawić się w wyniku świadomego zabiegania przez zainteresowane strony (syndrom chronicznego zmęczenia, syndrom chorego budynku). Sam HIV-AIDS wykazuje wiele z tych sposobów pojawienia się. Pojawienie się, rozpoznanie i wpływ choroby nigdy nie są jedynie procesem biobiologicznym; pojawienie się nowej choroby zawsze wiąże się z procesami społecznymi, gospodarczymi i politycznymi, które kształtują jej epidemiologię i wpływają na nasze zrozumienie i reakcję. Interakcja między biologicznym i społecznym jest równie widoczna w schyłkowej chorobie. Uszkodzenia kula armatnia, częsty powód do niepokoju w 1812 r., Zniknęły z Dziennika, a zastąpiła je nowa, bardziej przerażająca litania obrażeń związanych z wojną. Neurasthenia, powszechne zjawisko zubożonej energii nerwowej pod koniec 19 wieku, zniknęła, ale jej ślady pozostały rozpoznawalne w innych diagnozach w ciągu ostatniego stulecia. W niektórych przypadkach spadek choroby wynikał wyraźnie z działań medycznych. Szczepienia eliminowały ospę i mogą pewnego dnia wykorzenić polio. Badania genetyczne doprowadziły do radykalnego zmniejszenia choroby Tay-Sachsa, talasemii i rodzinnej dysautonomii (2009). Często jednak potencjał do wyniszczenia nie został w pełni zrealizowany – świadczą o tym powszechne występowanie AIDS i gruźlicy w krajach o niskich dochodach oraz choroby miażdżycowe na całym świecie.
Nawet gdy zmieniły się przeważające choroby, różnice w stanie zdrowia zostały zniesione. Nierówności w stanie zdrowia istniały zawsze, niezależnie od tego, w jaki sposób określono stan zdrowia lub określono populacje. Kiedy Europejczycy przybyli do obu Ameryk, byli świadkami głębokich dysproporcji w losach populacji europejskiej, amerykańskiej i afrykańskiej. Podczas spustoszenia XIX-wiecznej industrializacji lekarze poznali różnice w zdrowiu pomiędzy bogatymi i biednymi. Nierówności zdrowotne pozostają wszechobecne, nie tylko wśród ras i grup etnicznych, lecz także geografii, płci, poziomu wykształcenia, zawodu, dochodów i innych gradientów bogactwa i władzy.
Utrzymywanie się nierówności zdrowotnych stanowi wyzwanie dla naszej wiedzy naukowej i woli politycznej. Czy możemy je wyjaśnić i złagodzić. Wariacje genetyczne nie wyjaśniają, dlaczego śmiertelność rośnie dwukrotnie, gdy przekraczasz Boston Harbor z Back Bay do Charlestown lub idziesz Piątą Aleją ze środkowego Manhattanu do Harlemu. Nie wyjaśniają też, dlaczego kobiety z Ameryki azjatyckiej w hrabstwie Bergen w stanie New Jersey żyją o 50% dłużej niż rdzenni Amerykanie w Południowej Dakocie6. Chociaż wiemy coś o związkach między ubóstwem, stresem, obciążeniem allostatycznym i podwzgórzowo-przysadkowym- w osi nadnerczy lekarze i epidemiolodzy potrzebują bardziej precyzyjnych modeli, które szkicują etapy między ekspozycją społeczną, chorobą i śmiercią.
Uwzględnienie historii choroby wymaga również zbadania, dlaczego niektóre różnice w chorobach są postrzegane jako dowód naturalnego porządku, podczas gdy inne są uznawane za dowód niesprawiedliwości
[podobne: psycholog poznań, gdynia psycholog, anatomia palpacyjna ]