Obciążenia dziedzicznego nie stwierdzono, matka leczy się z powodu psychonerwicy. Dziecko rozwijało się aż do zachorowania, tj. do 9 r. ż., prawidłowo, miało charakter dobry, było spokojne, posłuszne, może zbytnio rozpieszczone. Dziewczynka rozpoczęła naukę, uczyła się dobrze, była pilna i pracowita, uchodziła za zdolną. Przechodziła bez dalszych powikłań odrę oraz zapalenie płuc. Będąc w II klasie, zachorowała na zapalenie opon. Zaczęła gorączkować w lutym 1953 r.,...
WRAŻENIA, CZYLI CZUCIA Badania nad rozwojem czynności poznawczych u małego dziecka nie pozostawiają wątpliwości co do tego, że najpierw następuje poznanie pewnych całości struktural- nych i że. dopiero znacznie później ta struktura zapełniła się stopniowo elementami składowymi. Dawniej wyobrażano to sobie wprost odwrotnie, mianowicie, że naj- pierw poznajemy elementy, właśnie wrażenia, czyli czucia, a później dopiero nastę- puje ich synteza. Tak nie jest. Jeżeli mimo to zaczynamy opis...
Czułość ma zastosowanie w podstawowym prawie psychofizycznym (Webera-Fechnera), jako zdolność odczuwania najsłabszych różnic między podnietami. Minimalną różnicę między podnietami, która daje ledwie dostrzegalną różnicę wrażeń, nazywamy progiem różnicy. Próg rozmówcy ma stalą wielkość względną, która się wyraża, jak to widzieliśmy powyżej, ułamkiem wskazującym, jaką część pierwotnej siły podniety trzeba dodać dla uzyskania ledwie dostrzegalnego przyrostu wrażenia. Cz...