Liefmann, opierając się na najnowszym piśmiennictwie i własnych badaniach, potwierdził istnienie zjawisk. Właściwości te bardzo rzadko wpływają korzystnie na postępy szkolne uczniów, chyba że się ich specjalnie w tym szkoli. Zdolności ejdetyczne z biegiem lat zanikają, tak że po dojrzewaniu można je spotkać tylko wyjątkowo. Obrazy ejdetyczne u jednych bywają nieruchome, u drugich natomiast bywają chwiejne, zdolne do ruchu, nawet czasem zależne od woli dziecka. Jednakże z licznych innych badań, które przeprowadzono masowo w rozmaitych krajach, również w Polsce, zdaje się wynikać, że przy tych zjawiskach ...
Sprawę tę poruszyliśmy już przy omawianiu zaburzeń psychicznych po urazach mózgu. Omówiliśmy tam zagadnienie mianownictwa, odkładając ze względów dydaktycznych meritum zagadnienia do rozważenia w łączności z psychopatiami. Otóż, niezależnie od ogólnego obniżenia sprawności psychicznej, przede wszystkim intelektualnej, stwierdzić można u wielu osobników trwałe zmiany struktury osobowości, dotyczące głównie charakteru, temperamentu i sposobu reagowania na bodźce. Jedni stają się uczuciowo tępi, bez zainteresowań, skryci, mniej towarzyscy albo skłonni do unikania ludzi, inni raczej trwale przygnębieni ...
Usunięcie przeszkód w szczepieniach jest oczywistym pierwszym krokiem do poprawy zasięgu. Niektóre kraje, takie jak Australia, poszły dalej, oferując zachęty do szczepienia dzieci na czas. Zachęty mogą przybierać różne formy, w tym obniżone stawki ubezpieczenia, ulgi podatkowe lub płatności bezpośrednie. Po drugie, wymogi dotyczące wejścia do szkoły powinny zostać wzmocnione i egzekwowane. Takie wymogi skutecznie zwiększają wskaźniki szczepień dla dzieci w wieku szkolnym, ale różnią się znacznie w zależności od państwa, zarówno pod względem dozwolonych zwolnień, jak i łatwości uzyskania zwolnienia....