Neurostymulacja choroby Parkinsona z wczesnymi komplikacjami motorycznymi

September 8th, 2018

Stymulacja podpostaciowa zmniejsza niepełnosprawność ruchową i poprawia jakość życia pacjentów z zaawansowaną chorobą Parkinsona, u których występują ciężkie powikłania motoryczne wywołane lewodopą. Postawiliśmy hipotezę, że neurostymulacja byłaby korzystna na wcześniejszym etapie choroby Parkinsona. Metody
W tym dwuletnim badaniu losowo przydzielono 251 pacjentów z chorobą Parkinsona i wczesnymi powikłaniami ruchowymi (średni wiek, 52 lata, średni czas trwania choroby, 7,5 roku), którzy poddawali się neurostymulacji plus leczenie farmakologiczne lub tylko terapia medyczna. Pierwszorzędowym punktem końcowym była jakość życia oceniana za pomocą kwestionariusza kwestionariusza choroby Parkinsona (PDQ-39) (z ocenami od 0 do 100 i wyższymi wynikami wskazującymi gorszą funkcję). Główne drugorzędne wyniki obejmowały parkinsonizm ruchowy, czynności dnia codziennego, powikłania motoryczne wywoływane przez lewodopę (zgodnie z oceną z zastosowaniem Zunifikowanej Oceny Choroby Parkinsona, odpowiednio, części III, II i IV), oraz czas z dobrą ruchomością i brakiem dyskineza.
Wyniki
W przypadku pierwotnego wyniku jakości życia średni wynik dla grupy neurostymulacyjnej poprawił się o 7,8 punktu, a dla grupy medyczno-terapeutycznej pogorszył się o 0,2 punktu (różnica między grupami w średniej zmianie od wartości początkowej do 2 lat, 8,0 punktów; P = 0,002). Neurostymulacja przewyższała terapię medyczną w odniesieniu do niepełnosprawności ruchowej (P <0,001), aktywności życia codziennego (P <0,001), powikłań ruchowych wywołanych lewodopą (P <0,001) oraz czasu z dobrą ruchomością i bez dyskinezy (P = 0,01 ). Poważne działania niepożądane wystąpiły u 54,8% pacjentów w grupie neurostymulacyjnej iu 44,1% osób w grupie leczenia medycznego. Poważne zdarzenia niepożądane związane z wszczepieniem chirurgicznym lub urządzeniem do neurostymulacji wystąpiły u 17,7% pacjentów. Panel ekspertów potwierdził, że terapia medyczna była zgodna z wytycznymi praktycznymi dla 96,8% pacjentów z grupy neurostymulacyjnej i dla 94,5% z grupy leczniczej.
Wnioski
Stymulacja podprzepstkowa była lepsza od terapii medycznej u pacjentów z chorobą Parkinsona i wczesnymi komplikacjami motorycznymi. (Finansowane przez niemieckie Ministerstwo Badań i inne; EARLYSTIM ClinicalTrials.gov numer, NCT00354133.)
Wprowadzenie
Choroba Parkinsona jest postępującą chorobą neurodegeneracyjną, która wpływa na neurotransmisję dopaminergiczną, powodując spowolnienie ruchowe, sztywność i drżenie spoczynkowe. Po początkowym okresie miesiąca miodowego, podczas którego utrzymuje się odpowiedź na leczenie dopaminergiczne, korzystne działania są hamowane przez powikłania motoryczne wywołane lewodopą, stopniowo obniżające jakość życia.2-4
Ponieważ objawy parkinsonowskie reagujące na lewodopę są poprawiane przez stymulację jądra podwzgórzowego o wysokiej częstotliwości, 5, 6 neurostymulacja stała się uznaną metodą leczenia zaawansowanej choroby Parkinsona z medycznie nietrwałymi fluktuacjami i dyskinezy7-10 i wykazała długotrwałą skuteczność. Zazwyczaj stosuje się go po wystąpieniu choroby od 11 do 13 lat, 7-10 kiedy jakość życia, dostosowanie społeczne (kompetencje psychospołeczne), 14 i aktywność zawodowa są już poważnie upośledzone
[przypisy: kwasy aha w kosmetyce, homilopatia, rehabilitacja domowa warszawa ]