Ciężar choroby i zmieniające się zadanie medycyny ad 5

July 1st, 2018

4,3-letnia różnica między liczbą czarnoskórych a białych w Stanach Zjednoczonych wywołuje oburzenie, ale 4,9-letnia przerwa między mężczyznami i kobietami nie. Kuszące jest zakładanie, że różnice między płciami są naturalne, a różnice między rasami nie są. Ale XIX-wieczny dziennikarz może być sceptycznie nastawiony do tego wyjaśnienia: mężczyźni żyli wtedy przynajmniej tak długo, jak kobiety. Przewaga przetrwania kobiet, która pojawiła się w XX wieku, wynikała w równym stopniu ze zmian w zakresie rodzenia dzieci, poprawy praktyki położniczej i nowej epidemii chorób serca nieproporcjonalnie wpływających na mężczyzn co do różnic między chromosomami X i Y. Różnice w zdrowiu i chorobie są wynikiem zależnym od sposobu, w jaki społeczeństwo kształtuje życie i ryzyko jednostek. Uznanie przypadkowości nierówności zdrowotnych powinno uczynić z nich cel interwencji, jednak często miało miejsce coś odwrotnego: złe zdrowie grup zubożałych lub zmarginalizowanych zostało użyte przeciwko nim – jako dowód ich niższości lub jako argumentu, że są niegodne pomocy. Pod koniec XIX i na początku XX wieku nastroje takie wytworzyły politykę rządu z tragicznymi skutkami dla Murzynów i rdzennych Amerykanów. Mogą one stanowić podstawę obecnej polityki, która ograniczy dostęp do opieki zdrowotnej dla osób chorych psychicznie, zubożałych i imigrantów.
Role medycyny
Praktyka medyczna i polityka zdrowotna opierają się na założeniu, że rozwiązanie problemu choroby można znaleźć w lekarzach i ich terapiach. Lekarze mają skłonność do uznawania nauk biomedycznych dzięki XX-wiecznej poprawie zdrowia i długowieczności. Historia jest jednak złożona i kwestionowana.
Na przykład, po odkryciu przez Roberta Kocha w 1882 roku Mycobacterium tuberculosis i pojawieniu się antybiotyków w latach 40. XX wieku, lekarze uznali odpowiedzialność za upadek gruźlicy w Europie i Ameryce Północnej. Bliższe badanie wykazało, że spadek ten rozpoczął się przed odkryciem Kocha i znacznie się zakończył, zanim dostępne stały się skuteczne antybiotyki. Krytycy medycyny zamiast tego przypisywali poprawę standardu życia, zwłaszcza diety. Podobna debata dotyczyła choroby wieńcowej. Choroby serca, takie jak gruźlica, towarzyszyły stuletniej fali epidemii, osiągając szczyt w Stanach Zjednoczonych w latach sześćdziesiątych, zanim zaczęły się 50 lat spadku. Badacze walczyli o ustalenie, ile należy przyznać podmiotom świadczącym opiekę zdrowotną, a ile o zmniejszenie czynników ryzyka (2007 r.). Debatę tę komplikują ostatnio niedawne nasilenie chorób wieńcowych w innych krajach, zwłaszcza w Rosji i Chinach, a także oznaki plateau i możliwe odwrócenie tendencji spadkowej w Stanach Zjednoczonych, Australii i Europie Zachodniej (2005 r.). Stawka tej debaty jest znaczna, co ma wpływ na przydział kwestionowanych zasobów opieki zdrowotnej.
Czy istnieje najlepsza polityka zdrowotna. Naszym celem powinna być zintegrowana polityka, w ramach której programy opieki zdrowotnej i zdrowia publicznego razem w pełni rozwiązują problem chorób. Ale szczegóły zależą od tego, w jaki sposób konceptualizujemy i mierzymy chorobę. A choroba nigdy nie jest statyczna. Tak jak organizmy ewoluują, aby nadążyć za zmieniającymi się warunkami środowiskowymi ( efekt czerwonej królowej ), medycyna stara się nadążyć za zmieniającym się ciężarem choroby
[podobne: stomatolog opole, lewomepromazyna, maszyny pakujące ]