August 23rd, 2018

Czas trwania jest trzecim atrybutem wrażenia. Trwanie jego jest niekiedy wyraźnie czasowo odgraniczone, czasem nie jest to możliwe. Dla wrażeń wzrokowych da się dość dokładnie określić początek i koniec doznawanego wrażenia. To samo dotyczy słuchu i dotyku. Natomiast jeśli chodzi o węch i smak to zwłaszcza ich czasowy koniec jest trudno uchwytny. Read the rest of this entry »

August 23rd, 2018

Próbowano znaleźć psychologiczny wyraz faktu ewolucyjnego, że komórka zwojowa neuronu ośrodkowego i obwodowego bywa rozmaicie . umieszczona w stosunku        do narządu zmysłowego z jednej strony a układu nerwowego ośrodkowego z drugiej strony. Tak np. przy zmyśle dotyku neuron ośrodkowy znajduje się w rogach tylnych rdzenia, a obwodowy w zwoju międzykręgowym. Podobnie rzecz się ma w zmyśle smaku, z tą różnicą, że miejsce zwojów międzykręgowych zajmują jądra podkorowe.      W narządzie słuchu zwój obwodowy mieści się przy samym narządzie, a mianowicie w trzonie ślimaka. Read the rest of this entry »

August 23rd, 2018

W poszukiwaniu miary natężenia czuć postawiono pytanie, czy jest ono proporcjonalne do podniety. Większość podniet da się zmierzyć, np. światło świecami, podniety dotykowe miarami wagi. Większość ludzi do dzisiaj sądzi, że jeżeli w sali oświetlonej np. tysiącem świec, zapalimy jeszcze jedną świecę, to natężenie naszego czucia świetlnego proporcjonalnie wzrośnie. Read the rest of this entry »

August 23rd, 2018

Nasze narządy zmysłowe są dostosowane swą budową do odbierania określonego rodzaju podniet. Są to dla danego narządu zmysłowego podniety właściwe (stimulus adaequatus). Wszystkie inne nazywamy podnietami niewłaściwymi (stimuLus inadae- quatus). Fale świetlne są więc podnietą właściwą dla oka, a fale akustyczne dla ucha. Jakość wrażenia zależy przeto i od jakości podniety  i od natury narządu zmysłowego. Read the rest of this entry »